Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the rocket domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/staging-oku.oandertest.hu/web/web/wp/wp-includes/functions.php on line 6114 Történet az iskolapadból - Ökumenikus Segélyszervezet
Adományozás

Az eddigi legszebb és legtartalmasabb nyár volt az idei: anyu és apu különösen vidám hangulatban töltötték velünk az időt, főleg, amikor a tengernél voltunk és közösen homokvárat építettünk – emlékszik vissza Szilvi, miközben apukája mellett a kocsiban ülve megérkezik az iskolakapuhoz. Gyors búcsúzkodás után büszkén emeli a hátára új, párnázott hátú, felhős-pandás hátizsákját.

Belép az osztályterembe, és kíváncsisággal teli figyelemmel körbenéz. Megakad a tekintete egy visszahúzódó, kedves szemű lányon, aki egyedül ül a – szerinte legalábbis – legklasszabb asztalnál az ablak mellett, és senkivel sem beszélget. Lehet, hogy ő izgulósabb, mint én – gondolja, és azon kapja magát, hogy már a lány felé tart azzal a szándékkal, hogy összebarátkozzanak, hátha ez a lánynak is segít majd feloldódni, és ő is jó helyet szerez magának. „Leülhetek melléd? Szilvi vagyok.” – mondja, és mielőtt a lány felelhetne, lehuppan mellé a székre.

A lány szíve hevesen dobog, mert tudja, mindjárt beszélgetnie kell ezzel a Szilvivel, aki biztosan kíváncsiskodni fog, és akkor aztán neki válaszolnia kell mindenre. Pedig most nincs kedve, sem ereje, a nyárról mesélni, és elmagyarázni a … dolgokat. Ezért csupán elcsukló hanggal közli: „Emma vagyok.

Szilvi gondosan elkezdi kipakolni az asztalra a tanszereit. „Nézd, anyukámtól kaptam ezt” – újságolja padtársának, miközben büszkén megragadja az új, divatos, unikornisos tolltartóját, amely tele van különböző színű filcekkel, ceruzákkal, és még cicás hegyezővel is. „Muti, neked milyen van!” – érdeklődik, mire Emma lassan kezd kipakolni a táskájából. Egy régi, kopott tolltartót tesz az asztalra, amelyben csak néhány alapvető írószer található. Színes ceruzái közül csak piros és fekete van, és azokat is már erősen használták.

„Majd kölcsönadom neked a színeseimet” – ajánlja fel Szilvi, amikor látja Emma félig üres tolltartóját, és már folytatja is a rendezkedést az asztalon. Csillogó szemekkel méregeti a pónis borítóval gondosan becsomagolt füzetét, és alig várja, hogy társai is lássák, milyen menő dolgai vannak.

Emma viszont zavartan néz: hol már megkezdett, szamárfüles, borító nélküli csíkos füzetére, hol az egyre fürgébben pakoló Szilvire és a teremben zsibongó gyerekekre. Tudja, hogy neki bizony nincs tele a táskája, és szorongva figyeli, ahogy a többiek sorra veszik elő felszereléseiket. Számolókorong, gyurma, vízfesték, és csupa olyan dolog, amikkel ő eddig még sosem találkozott. Neki senki sem mondta, hogy a füzeten és ceruzán kívül bármi másra szükség lenne. Óvatosan kutat elnyűtt, szürke táskájában, hátha történik valami csoda, hátha előbukkan a mélyből valami, amit meglepetésként bekészített neki az anyukája. De csak egy egyszerű grafitceruzát talál. Legalább ezzel nagyobbnak tűnik a tolltartóm – gondolja, és valamennyire utánozva Szilvi magabiztos mozdulatait, ő is szépen elhelyezi a ceruzát a tolltartójában.

Ekkor Szilvi táskájából előbukkan egy színes műanyag doboz. Emma kérdő pillantást vet rá, hiszen fogalma sincs, mi lehet benne. Ám Szilvi elkapja a zavart pillanatot, és már nyúl is a bizonyos dobozért, hogy felfedje tartalmát. „Apukám csomagolt nekem kekszet és szalámis zsemlét tízóraira. De hoztam áfonyát is. Kérsz?” – kérdezi barátságosan, mire Emma szégyenkezve vállat von. Bizonytalan mozdulattal ujjai közé fog és megkóstol egy szem gyümölcsöt. „Sosem ettem még áfonyát” – vallja be szégyenkezve, s közben a hasából érkező halk korgás emlékezteti rá, hogy tegnap délután óta nem evett szinte semmit.

„Neked mit csomagoltak tízóraira a szüleid?” – hangzik el ekkor Szilvitől a gyomorig hatoló kérdés, amely már szinte elmosódott visszhangként érkezik Emmához. Most úgy érzi, a világ összes tekintete rá szegeződik. Lesütött szemmel ül, és közben újra felderengenek benne azok a kínzó nyári, száraz, éhes esték és azok a folyton gyötrő remények, hogy a holnap talán jobb lesz, talán anya a krumpli mellé egy kis husit is tud főzni, és talán egyszer … talán egyszer lesz egy saját szobája, asztallal és ággyal, talán kényelmes, puha takarókkal, és a legmerészebb vágya szerint: egy számítógéppel. Talán majd nem kell minden este anyának a ház körül segíteni, hisz addigra már lesznek barátai, akiket áthívhat a szobájába játszani. Ekkor felismerte, hogy tulajdonképpen kár, hogy ez a szép szőke, copfos hajú Szilvi leült mellé, mert ezidáig azt remélte, hogy ha otthon nem is, legalább ebben a teremben egy egész saját asztala lehet.

Gondolataiból hirtelen kizökkenti, ahogy Szilvi gyöngéden megböki a vállát, és a pár pillanattal ezelőtt feltett kérdés elől kibújva közli: „Én nem szeretek tízóraizni.” Próbálja visszafojtani egyre erősebb belső feszültségét, majd fejében előtör a kérdés: Hogyan fogom túlélni ezt a tanévet? Lehet, hogy holnap inkább nem is jövök ide.

Ekkor becsengetnek…

– – –

Az esély, vagy annak hiánya gyakran kívülről láthatatlan.

Akárhol is tartson egy gyerek a tanulmányaiban, az élet, különösen az iskolai évek, sok diák számára – láthatóan vagy sem, de – nehezített pályán zajlanak. Emma története csak egy a sok gyereké közül, akik hátrányos helyzetű családokból származnak, és a tanulási, előrejutási esélyeik már a becsengetés előtt, az alapvető tanszerek hiánya miatt sem egyenlőek a szerencsésebb körülmények között élő gyerekekével. Vannak még gyerekek, akik számára Emmához hasonlóan az első iskolai nap nem az új barátokról, nem a szép iskolaszerekről és nem a kalandos út megkezdéséről szól, hanem a szorongásról, a magányról és az önbizalomhiányról.

Mi még tehetünk azért, hogy amikor szeptember másodikán tényleg becsengetnek, a legszegényebb családok gyermekei is úgy ülhessenek le társaik mellé az iskolapadba, hogy a táskájukba minőségi tanszerek kerülhessenek. Mi még segíthetünk, hogy ezeknek a gyerekeknek az iskolakezdés ne a hátrányokról, hanem az esélyekről szóljon.

Iskolakezdés együtt! adománygyűjtésünk célja, hogy augusztus végéig 2000 rászoruló gyermek iskolatáskáját megtöltsük.

Csatlakozz Te is az összefogáshoz!

Minden adomány számít, hiszen azoknak köszönhetően tudjuk megtölteni a rászoruló gyerekek iskolatáskáit jó minőségű tanszerekkel.

 

Átutalással is segíthetsz

Adomány számlaszámunk:

11705008-20464565

Bankszámlaszám másolása a vágólapra

Emma és Szilvi történetét Iskolakezdés együtt! adománygyűjtésünk nyitó sajtóeseményén elevenítették meg ismert önkénteseink: Wolf Kati énekesnő, a kampány arca; Lékai-Kiss Ramóna műsorvezető, színésznő  és Mezei Réka Léda színésznő.